- "Lägg energi på att skapa en fungerande struktur gällande mappar och dokument från början. Betona för eleverna hur viktigt det är att de lägger sina dokument i den delade mappen. Tjata, tjata, tjata – det ger utdelning i slutändan!
- Be eleven ge dig redigeringsbehörighet till den personliga mapp hon skapar åt sig när hon delar den med dig. Om eleven glömmer sitt lösenord kan hon skapa ett nytt konto som du har möjlighet att bjuda in till delning av mappen.
- Tryck på vikten av att eleverna alltid namnger dokumenten korrekt så att du hittar dem.
- Var noga med att eleverna verkligen skriver sina texter i Google Docs när du vill ha full historik tillgänglig. Vid prov, grupparbeten eller då skrivprocessen är betydelsefull för bedömningen är det viktigt att de inte laddar upp skriven text från Word – då kan du inte se vem som skrivit vad och vilka ändringar som gjorts.
- Slutligen: ”Pick a doorway”. Du behöver inte börja med alla delar på en gång. Välj något moment du tycker verkar bra och som du vill satsa på att utveckla och börja där. Kanske det handlar om att göra ett projekt där eleverna skriver en gemensam uppsats i Google Docs?"
tisdag 19 mars 2013
Råd för dig som vill arbeta med Google Docs
Dessa råd ger Camilla Lindskoug för dig som vill börja arbeta med formativ bedömning i Google Docs:
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar