Kollegahandledning

I februari 2013 kommer Lars-Eric Larsson från Filmpool Nord i Luleå upp till Kiruna för att hålla en inspirationsföreläsning för kollegahandledarna. Vi kommer vid det tillfället också att planera för en utbildning som kommer att äga rum i augusti just med Lars-Eric i Digital Storytelling.
 
*****
 
18 Kollegahandledare besökte Norrlär 2012 den 4-5 okt som var två dagar med seminarier. 
NorrLär 2012 är chansen för alla intresserade pedagoger, skolledare, PIM-handledare och övriga IT-ansvariga i Norr- och Västerbotten att få inspiration och information om nya tankar, metoder och tekniska nyheter inom området IKT- och mediepedagogik.


*****

Del II kommer nu den 19-20 september som hålls tillsammans med Kollegahandledarna från Lapplands gymnasium. Det blir ett stort gäng, 18 personer från Kiruna kommun och ca 16 från LKF! Vi kommer att hålla till på Hjalmar Lundbohmsskolan i stora konferensrummet. 

Kollegahandledare del I, hölls den 25-26 april med Kristina Thunberg från Learnit24. Det var 16 lärare från Kiruna kommuns högstadier som deltar. 


Så här beskriver Learnit24 sin utbildning:

Lärare utvecklas tillsammans

Samhället förändras och våra barn och ungdomar använder i allt högre grad
informations och kommunikationsteknik (IKT), för att söka information,
kommunicera och publicera. För våra unga är teknik ett naturligt verktyg i
lärprocessen och skolan har idag en utmaning i att möta de unga i detta.

Många lärare upplever att det finns ett tydligt behov av stöd när datorn ska
lyftas in i klassrummet och eleverna i högre grad ska använda IKT som
verktyg för sitt lärande. Forskning visar att det inte är tillräckligt med
föreläsningar och workshops i hur man hanterar teknik för att få en

märkbar och bestående förändring av det pedagogiska arbetet, utan för en
verklig förändring krävs en strukturerad form för samarbete, återkoppling
och reflektion. Lärare som fått stöd av en handledare använder i högre grad
strategier och ny kompetens och dessutom fortsätter de att utvecklas efter
handledningsperioden. Lärare som fått ta del av handledning visar också
ökad förståelse för skolans kärnprocess och vikten av att utveckla strategier
för lärande (Joyce and Showers 2002).

Kollegahandledning är en strukturerad modell för kompetensutveckling av
lärare som syftar till att stärka integrationen av IKT i klassrummet. Genom
en tydlig metodik stöttar handledaren kollegor i planering, genomförande
och utvärdering av engagerade lektionsaktiviteter med teknik som verktyg.
Deltagarna får möjlighet att möta tankar kring hur teknik kan omdefiniera
lärandet genom att ta del av exempel på hur man med hjälp av IT har
genomfört projekt som tidigare inte var möjligt (jfr SAMR Puentedura, R).

Kollegahandledning sker på den enskilda skolan, pågår under en längre tid,
fokuserar på aktiviteter i klassrummet och utgår från att lärares
erfarenhetsutbyte och samarbete gynnar den pedagogiska utvecklingen och
elevernas lärande (jfr McKinsey Rapport 2010).


Kollegahandledning med LearnIT24
Kollegahandledning öppnar upp klassrummen och underlättar dialogen
kring skolans kärnprocess, det vill säga hur skolan på bästa sätt kan stödja
eleverna till meningsfullt lärande och ökad måluppfyllelse.
Kollegahandledning syftar till att den enskilda skolan i allt högre grad går
mot en lärande organisation där erfarenhetsbaserat lärande och gemensam
reflektion kring klassrumsarbetet och elevernas resultat är centralt.


En översikt över utbildningsdagarna

Kursen Kollegahandledning genomförs under fyra dagar med vissa moment
som genomförs av deltagarna mellan kursdagarna. Kursupplägget är
flexibelt och anpassas efter kursdeltagarnas varierande förkunskaper och
behov. De aktiviteter som genomförs under kursdagarna bygger
erfarenhetsbaserat lärande då deltagarna är aktiva i processen och
interagerar med varandra. Syftet med utbildningen är att förbereda lärare så
att de på bästa sätt kan handleda kollegor på den enskilda skolan.

Detta sker i huvudsak på följande vis:

 - Genom att ta del av en strukturerad handledningsmodell och genom att
träna kommunikationsfärdigheter får kursdeltagarna möjlighet att utveckla
sin handledningsförmåga.

- Genom att ta del av goda exempel och genom att tillsammans med andra
kursdeltagare skapa engagerande aktiviteter för lärande, får deltagarna
möjlighet att öka sin kompetens i hur IKT kan användas i klassrummet.

- Genom att utvärdera och reflektera kring upplägg och design av lärande
aktiviteter får deltagarna möjlighet att öka sin förmåga att reflektera och
värdera klassrumsaktiviteter.

- Genom att reflektera över sin egen roll som Kollegahandledare och genom
att formulera en handledningsplan för den enskilda skolan får deltagarna
en struktur för handledning.

Kursplan

Kursen riktar sig till verksamma lärare, men för en gemensam förståelse av
vad Kollegahandledning innebär och för att modellen på bästa sätt ska
kunna vara del av skolans samlade utveckling är det önskvärt att skolledare
deltar under delar av dag 1 och dag 4.

Dag 1

- Varför Kollegahandledning?

- Kan Kollegahandledning vara en verksam metod för professionell
utveckling?

- Svensk och internationell forskning kring kompetensutveckling.

- Roller och ansvar i Kollegahandledning.

- Handledningsprocessens delar.

- Kommunikationens betydelse för handledning.

- Övning i kommunikationskompetens.

Dag 2

- Dokumentationens betydelse i handledningsprocessen.

- SAMR – utveckla lärarande med hjälp av IT mot omdefiniering, dvs. hur
teknik kan

stödja läraren att designa aktiviteter som inte gick att genomföra innan vi
hade informationsteknik.

- IT och lärande, några exempel.

- Vad är en god lärande aktivitet?

- Att hitta och värdera resurser på nätet.

- Att tillsammans med andra skapa en engagerande aktivitet med IT som
verktyg.



Dag 3

- Lärande för framtiden – vad behöver våra barn och ungdomar för kunskap
och kompetenser för att möta framtiden?

- Att värdera och förbättra en lärande aktivitet.

- Hinder på vägen och förslag till lösningar.

- Reflektion kring min roll som handledare.

- Att planera handledning.

Dag 4

- Kollegahandledning som en kugge i skolans utveckling.

- Handlingsplaner för professionell utveckling.

- Tre steg i lärares IT-utveckling.

- Modeller för lärande aktiviteter.

- Att skapa ett ämnesövergripande projekt som engagerar.

Metod

Under kursen använder deltagarna ett forum på nätet för kommunikation
och publicering. Detta innebär att kursdeltagarna bör förfoga över en dator
under kursdagarna.

Kursen innehåller moment då deltagarna får ta del av exempel där olika
programvaror har använts för lärande och kursdeltagarna får även skapa
egna lärande aktiviteter med IKT som lärande verktyg. Det är viktigt att
betona att kursen inte innehåller moment av workshop i olika programvaror
utan fokus ligger vid hur IKT kan användas för lärande.

Kursen är uppbyggd kring övningar då deltagarna arbetar i par, triader eller
större grupper. Syftet med detta är givetvis att främja samarbete och
kommunikation som är en röd tråd i Kollegahandledning. Flera övningar
bygger på samtalsprotokoll som kan verka allt för styrande för vissa, men
som visar sig bidra till strukturerade och effektiva samtal där alla kommer
till tals!

Uppföljning

Efter avslutad kurs har flera deltagare uttryckt ett behov av att fortsätta
erfarenhetsutbyte och samarbete. Därför erbjuds nätverksträffar två gånger
per år där deltagarna får möjlighet att ta del av goda exempel och möjlighet
att diskutera hur Kollegahandledning fungerar i olika skolor. Vår
förhoppning är att det forum som byggs upp digitalt kommer att fortsätta
vara en mötesplats för Kollegahandledare runt om i landet!

Om kurshållaren

Kristina Thunberg arbetar som SO-lärare på Häggviksskolan norr om
Stockholm. Kristina har utbildat drygt 150 lärare i modellen
Kollegahandledning sedan våren 2006. Lärare i grundskolan och gymnasiet
har deltagit och många rektorer och lärare har idag integrerat programmet
Kollegahandledning på sina skolor för kontinuerlig utveckling och fått
tillstånd en ökad integration av IKT i undervisningen.





Referenser

Joyce, B., & Showers, B. (2002). Student achievement through professional

development. In B. Joyce & B. Showers (Eds.), Designing training and peer
coaching:

Our need for learning. Alexandria, VA: Association for Supervision and
Curriculum development.

Sammanfattning McKinsey rapport 2010, How the world's most improved
school systems keep getting better

http://www.mckinsey.com/clientservice/Social_Sector/our_practices/
Education/Knowledge_Highlights/How%20School%20Systems%20Get
%20Better.aspx) (Hämtad 2010-12-28)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar