I februari 2013 kommer Lars-Eric Larsson från Filmpool Nord i Luleå upp till Kiruna för att hålla en inspirationsföreläsning för kollegahandledarna. Vi kommer vid det tillfället också att planera för en utbildning som kommer att äga rum i augusti just med Lars-Eric i Digital Storytelling.
*****
18 Kollegahandledare besökte Norrlär 2012 den 4-5 okt som var två dagar med seminarier.
NorrLär 2012 är chansen för alla intresserade pedagoger, skolledare, PIM-handledare och övriga IT-ansvariga i Norr- och Västerbotten att få inspiration och information om nya tankar, metoder och tekniska nyheter inom området IKT- och mediepedagogik.
*****
Del II kommer nu den 19-20 september som hålls tillsammans med Kollegahandledarna från Lapplands gymnasium. Det blir ett stort gäng, 18 personer från Kiruna kommun och ca 16 från LKF! Vi kommer att hålla till på Hjalmar Lundbohmsskolan i stora konferensrummet.
Kollegahandledare del I, hölls den 25-26 april med Kristina Thunberg från Learnit24. Det var 16 lärare från Kiruna kommuns högstadier som deltar.
Så här beskriver Learnit24 sin utbildning:
Lärare utvecklas tillsammans
Samhället
förändras och våra barn och ungdomar använder i allt högre grad
informations
och kommunikationsteknik (IKT), för att söka information,
kommunicera
och publicera. För våra unga är teknik ett naturligt verktyg i
lärprocessen
och skolan har idag en utmaning i att möta de unga i detta.
Många
lärare upplever att det finns ett tydligt behov av stöd när datorn ska
lyftas
in i klassrummet och eleverna i högre grad ska använda IKT som
verktyg
för sitt lärande. Forskning visar att det inte är tillräckligt med
föreläsningar
och workshops i hur man hanterar teknik för att få en
märkbar
och bestående förändring av det pedagogiska arbetet, utan för en
verklig
förändring krävs en strukturerad form för samarbete, återkoppling
och
reflektion. Lärare som fått stöd av en handledare använder i högre grad
strategier
och ny kompetens och dessutom fortsätter de att utvecklas efter
handledningsperioden.
Lärare som fått ta del av handledning visar också
ökad
förståelse för skolans kärnprocess och vikten av att utveckla strategier
för
lärande (Joyce and Showers 2002).
Kollegahandledning
är en strukturerad modell för kompetensutveckling av
lärare
som syftar till att stärka integrationen av IKT i klassrummet. Genom
en
tydlig metodik stöttar handledaren kollegor i planering, genomförande
och
utvärdering av engagerade lektionsaktiviteter med teknik som verktyg.
Deltagarna
får möjlighet att möta tankar kring hur teknik kan omdefiniera
lärandet
genom att ta del av exempel på hur man med hjälp av IT har
genomfört
projekt som tidigare inte var möjligt (jfr SAMR Puentedura, R).
Kollegahandledning
sker på den enskilda skolan, pågår under en längre tid,
fokuserar
på aktiviteter i klassrummet och utgår från att lärares
erfarenhetsutbyte
och samarbete gynnar den pedagogiska utvecklingen och
elevernas
lärande (jfr McKinsey Rapport 2010).
Kollegahandledning med LearnIT24
Kollegahandledning
öppnar upp klassrummen och underlättar dialogen
kring
skolans kärnprocess, det vill säga hur skolan på bästa sätt kan stödja
eleverna
till meningsfullt lärande och ökad måluppfyllelse.
Kollegahandledning
syftar till att den enskilda skolan i allt högre grad går
mot
en lärande organisation där erfarenhetsbaserat lärande och gemensam
reflektion
kring klassrumsarbetet och elevernas resultat är centralt.
En
översikt över utbildningsdagarna
Kursen
Kollegahandledning genomförs under fyra dagar med vissa moment
som
genomförs av deltagarna mellan kursdagarna. Kursupplägget är
flexibelt
och anpassas efter kursdeltagarnas varierande förkunskaper och
behov.
De aktiviteter som genomförs under kursdagarna bygger
erfarenhetsbaserat
lärande då deltagarna är aktiva i processen och
interagerar
med varandra. Syftet med utbildningen är att förbereda lärare så
att
de på bästa sätt kan handleda kollegor på den enskilda skolan.
Detta
sker i huvudsak på följande vis:
-
Genom att ta del av en strukturerad handledningsmodell och genom att
träna
kommunikationsfärdigheter får kursdeltagarna möjlighet att utveckla
sin
handledningsförmåga.
-
Genom att ta del av goda exempel och genom att tillsammans med andra
kursdeltagare
skapa engagerande aktiviteter för lärande, får deltagarna
möjlighet
att öka sin kompetens i hur IKT kan användas i klassrummet.
-
Genom att utvärdera och reflektera kring upplägg och design av lärande
aktiviteter
får deltagarna möjlighet att öka sin förmåga att reflektera och
värdera
klassrumsaktiviteter.
-
Genom att reflektera över sin egen roll som Kollegahandledare och genom
att
formulera en handledningsplan för den enskilda skolan får deltagarna
en
struktur för handledning.
Kursplan
Kursen
riktar sig till verksamma lärare, men för en gemensam förståelse av
vad
Kollegahandledning innebär och för att modellen på bästa sätt ska
kunna
vara del av skolans samlade utveckling är det önskvärt att skolledare
deltar
under delar av dag 1 och dag 4.
Dag
1
-
Varför Kollegahandledning?
-
Kan Kollegahandledning vara en verksam metod för professionell
utveckling?
-
Svensk och internationell forskning kring kompetensutveckling.
-
Roller och ansvar i Kollegahandledning.
-
Handledningsprocessens delar.
-
Kommunikationens betydelse för handledning.
-
Övning i kommunikationskompetens.
Dag
2
-
Dokumentationens betydelse i handledningsprocessen.
-
SAMR – utveckla lärarande med hjälp av IT mot omdefiniering, dvs. hur
teknik
kan
stödja
läraren att designa aktiviteter som inte gick att genomföra innan vi
hade
informationsteknik.
-
IT och lärande, några exempel.
-
Vad är en god lärande aktivitet?
-
Att hitta och värdera resurser på nätet.
-
Att tillsammans med andra skapa en engagerande aktivitet med IT som
verktyg.
Dag
3
-
Lärande för framtiden – vad behöver våra barn och ungdomar för kunskap
och
kompetenser för att möta framtiden?
-
Att värdera och förbättra en lärande aktivitet.
-
Hinder på vägen och förslag till lösningar.
-
Reflektion kring min roll som handledare.
-
Att planera handledning.
Dag
4
-
Kollegahandledning som en kugge i skolans utveckling.
-
Handlingsplaner för professionell utveckling.
-
Tre steg i lärares IT-utveckling.
-
Modeller för lärande aktiviteter.
-
Att skapa ett ämnesövergripande projekt som engagerar.
Metod
Under
kursen använder deltagarna ett forum på nätet för kommunikation
och
publicering. Detta innebär att kursdeltagarna bör förfoga över en dator
under
kursdagarna.
Kursen
innehåller moment då deltagarna får ta del av exempel där olika
programvaror
har använts för lärande och kursdeltagarna får även skapa
egna
lärande aktiviteter med IKT som lärande verktyg. Det är viktigt att
betona
att kursen inte innehåller moment av workshop i olika programvaror
utan
fokus ligger vid hur IKT kan användas för lärande.
Kursen
är uppbyggd kring övningar då deltagarna arbetar i par, triader eller
större
grupper. Syftet med detta är givetvis att främja samarbete och
kommunikation
som är en röd tråd i Kollegahandledning. Flera övningar
bygger
på samtalsprotokoll som kan verka allt för styrande för vissa, men
som
visar sig bidra till strukturerade och effektiva samtal där alla kommer
till
tals!
Uppföljning
Efter
avslutad kurs har flera deltagare uttryckt ett behov av att fortsätta
erfarenhetsutbyte
och samarbete. Därför erbjuds nätverksträffar två gånger
per
år där deltagarna får möjlighet att ta del av goda exempel och möjlighet
att
diskutera hur Kollegahandledning fungerar i olika skolor. Vår
förhoppning
är att det forum som byggs upp digitalt kommer att fortsätta
vara
en mötesplats för Kollegahandledare runt om i landet!
Om
kurshållaren
Kristina
Thunberg arbetar som SO-lärare på Häggviksskolan norr om
Stockholm.
Kristina har utbildat drygt 150 lärare i modellen
Kollegahandledning
sedan våren 2006. Lärare i grundskolan och gymnasiet
har
deltagit och många rektorer och lärare har idag integrerat programmet
Kollegahandledning
på sina skolor för kontinuerlig utveckling och fått
tillstånd
en ökad integration av IKT i undervisningen.
Referenser
Joyce,
B., & Showers, B. (2002). Student achievement through professional
development.
In B. Joyce & B. Showers (Eds.), Designing training and peer
coaching:
Our
need for learning. Alexandria, VA: Association for Supervision and
Curriculum
development.
Sammanfattning
McKinsey rapport 2010, How the world's most improved
school
systems keep getting better
http://www.mckinsey.com/clientservice/Social_Sector/our_practices/
Education/Knowledge_Highlights/How%20School%20Systems%20Get
%20Better.aspx)
(Hämtad 2010-12-28)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar