iPad och appar på särskolan
Så här kom vi igång:
I januari 2013 fick vi sex iPads/lärplattor till verksamheten på särskolan. I samband med att vi fick lärplattorna fick vi en grundkurs med IKT-strateg/pedagogen, där vi grundligt gick genom inställningar och funktionerna på en ipad.
I arbetslaget fortsatte vi med att ladda ner och testa gratisappar för att bli säker på var och hur man hittar/laddar ner appar. Parallellt med detta hade vi även workshops, 1ggr/veckan, där vi gemensamt tittade på några appar och hjälpte varandra med kamera, film, guidad åtkomst, begränsningar o s v. Efter en inkörningsperiod började vi köpa in appar, några i taget, för att hinna testa och bli säker på hur de fungerar.
Eleverna fick under inkörningsperioden "fri" tillgång till lärplattorna för att utforska och testa olika funktioner. Den enda begränsningen de hade var att inte själva kunna ladda ner appar. Efter ett tag började vi styra lärplattorna med innehåll och tid och eleverna var då bekanta med de flesta funktionerna.
Att tänka på:
Skapa iTunes-konton kopplat till arbetslaget som alla har tillgång till. En person/arbetslag som har till ansvar att "städa" lärplattorna, uppdatera program och plocka bort appar som inte används. Sortera appar i mappar relevanta för verksamheten. Arbeta regelbundet i workshops där ni fokuserar på några appar åt gången för att alla i arbetslaget ska bli trygga användare. Bestäm till en början hur ni vill använda lärplattorna i er verksamhet t ex dokumentera arbeten, alternativa redovisningsformer eller som hjälpmedel.
Använd iPad ihop med interaktiva tavlan och anslut med en adapter.
Redovisa/presentera arbeten gjorda i t ex Book Creator, iMovie.
Använd webben och se filmer via UR, Sli.
Fota arbeten direkt i klassrummet eller visa bilderna från högläsningsboken.
Arbeta tillsammans med problemlösning t ex Pettsons uppfinningar, Free flow, JoiningHands. Det finns olika sätt att trådlöst spegla iPaden till projektorn genom olika program t ex Reflector, Airserver. Dessa kräver dock att iPaden och datorn ligger i samma nätverk.
Material och inspiration:
www.skolappar.nu
www.iktsidan.com www.sites.google.com/a/skola.malmo.se/ipad/ www.toolsforus.se www.anneliesappar.blogspot.se www.allaiklassenkan.wordpress.com www.logopedeniskolan.blogspot.se www.ipadiosd.wordpress.com www.skoldatateket.se
www.pappasappar.se
På Facebook finns flera grupper/sidor;
Appar för Särskolan, iPads i skola och förskola, Appfredag – Gratis appar
Redovisa/presentera arbeten gjorda i t ex Book Creator, iMovie.
Använd webben och se filmer via UR, Sli.
Fota arbeten direkt i klassrummet eller visa bilderna från högläsningsboken.
Arbeta tillsammans med problemlösning t ex Pettsons uppfinningar, Free flow, JoiningHands. Det finns olika sätt att trådlöst spegla iPaden till projektorn genom olika program t ex Reflector, Airserver. Dessa kräver dock att iPaden och datorn ligger i samma nätverk.
Material och inspiration:
www.skolappar.nu
www.iktsidan.com www.sites.google.com/a/skola.malmo.se/ipad/ www.toolsforus.se www.anneliesappar.blogspot.se www.allaiklassenkan.wordpress.com www.logopedeniskolan.blogspot.se www.ipadiosd.wordpress.com www.skoldatateket.se
www.pappasappar.se
På Facebook finns flera grupper/sidor;
Appar för Särskolan, iPads i skola och förskola, Appfredag – Gratis appar
Tips på appar: (Priser mellan 0-75 kr)
Verktyg
|
Matematik
|
Språk
|
Skapande
|
SO/NO
|
Spel
|
Arbeta tillsammans! |
Ann-Charlotte Niemi
boani@skola.kiruna.se Twitter:@AnnNiemi 15/9-13 |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar