KUL – Kiruna i
utveckling för lärande
Kompetensutvecklingsdagarna 22-23 augusti 2013 för grundskola och förskola (23 augusti)
TEMA - Synligt lärande, Formativ bedömning
Deltagare: All personal i grundskolans och förskolans pedagogiska verksamheter.
Nya verktyg och nya krav från samhället gör att vi idag har
nya möjligheter och nya utmaningar att göra lärandet mer synligt och öka
kvaliteten på bedömningen av lärandet.
För att kunna möta detta satsar barn- och utbildningsnämnden på ökad digital tillgänglighet i skolorna
och en IKT-plan för kommunen har
tagits fram. Dessa båda dagar har fokus på att ge alla som arbetar i skolan
ökad kunskap om möjligheterna till utveckling av den pedagogiska verksamheten
med hjälp av digitala verktyg och där med en ökad måluppfyllelse av så väl
nationella styrdokument som målen i IKT-planen.
Utgångspunkten för KUL-dagarna 2013 är IKT-planens mål
inom området Pedagogisk utveckling:
All personal
utvecklar arbetsformer och metoder för användande av modern teknik som ett naturligt
verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande i den dagliga
undervisning. Särskild vikt ska läggas vid källkritik, etik och säkerhet på
nätet.
Tillgänglighet till
teknik skapar möjligheter för nya arbetssätt som är mer individualiserat,
erbjuder varierad arbetstakt för elever, ökar motivationen och ger större
möjligheter till samarbete både med andra elever, lärare och omvärlden.
För elever med
särskilda behov har det visat sig att digitala lärverktyg är värdefulla och
skapar en mer tillgänglig lärmiljö och ska prioriteras.
I strategin för IKT-planen lyfts bl a SAMR-modellen som kan
användas som ett verktyg för lärare att reflektera över hur långt man kommit i
sin utveckling av användandet av digitala verktyg som ett stöd för
undervisningen. Den ”högsta” nivån kallas Redifinition/Omdefiniering och kan
kort beskrivas på följande sätt:
”Tekniken möjliggör
skapande av nya uppgifter och arbetssätt som tidigare var omöjliga att
genomföra. Det innebär att nya arbetssätt införs. Eleverna ökar sin samverkan
med andra, konstruerar och uppfinner. Det är nu en påtaglig utveckling i
lärandet börjar hos eleverna. På denna nivån har uppgiften utformats så att eleven försätts i
positionen att själv bli läraren. Slutuppgiften
är att de för någon annan, utanför skolan, ska förklara det de har lärt sig.
Någon som befinner sig på annan plats. På denna nivå omsätter eleverna det
material de har tagit del av till något nytt.
Exempel:
Datorn används av eleverna för att ta in omvärlden och nå ut till
omvärlden. Med hjälp av verktyg som bloggar, wikis, skype m.m.
kan eleverna förmedla sina kunskaper, och omvärlden kan ta del av och även ge
respons tillbaka."
Med avseende på detta syftar IKT-planen till att öppna för
flexibilitet och frihet för det pedagogiska arbetet i undervisningen i takt med
att nya tekniska möjligheter och förutsättningar att ta del av dessa blir
tillgängliga. Begränsningar i användandet av maskiner och programvaror ska vara
väl motiverade och bygga på gemensamma behov för förvaltningen som t ex
kommunikation, dokumentation och uppföljning av resultat och närvaro som vi
använder Kiruna Lärplattform (EdWise) till idag.
Innehåll KUL 2013
Genom att få lyssna
på några av de mest efterfrågade föreläsarna i landet som har stort intresse
för och erfarenhet av hur digitaliseringen kan påverka undervisningen och
bedömningen av lärandet samt göra den synlig för elever, föräldrar och omvärld
är förvaltningens förhoppning att kommunens förskollärare, lärare och
fritidspedagoger ska gå in i läsåret 2013/2014 med inspiration och förnyat
intresse att utveckla undervisningen. Låt dig inte luras av att föreläsarna
undervisar på andra stadier eller verksamheter än du själv eller i andra ämnen
– deras föreläsningar riktar sig till alla och deras erfarenheter och kunskaper
kan inspirera alla att göra något annorlunda!
Genom att i form av workshops få ta del av kollegers arbetsätt
och erfarenheter vill vi ge alla som jobbar i skolan mod och inspiration att
göra nya saker i undervisningen som man kanske inte tidigare vågat eller trott
sig kunna göra.
Genom diskussioner och gemensamma
reflektioner med sina närmaste medarbetare efter en och en halv dags intensivt
lyssnande och insupande av inspiration och kunskap om vilka möjligheter och
verktyg som finns ute i vida världen och här hemma i vår kommun vill vi ge alla
en möjlighet att landa i sin egen verklighet och samtidigt få tillbaka
information om vad vi på skolorna och i kommunen behöver gå vidare med och hur
vi kan göra detta på bästa sätt.
PROGRAM
Deltagare: All personal i grundskolans och förskolans pedagogiska verksamheter.
Exempel:
Torsdag 22 augusti
Lokal: Folkets Hus
08.00-08.30 Inledning
(Nåjdens sal)
08.30-11.00 Bedömning för
lärande i digital lärmiljö Christian Lundahl (Nåjdens sal)
Christian
Lundahl är professor i pedagogik vid Karlstad Universitet och är även aktiv vid
institutionen för pedagogik och didaktik på Stockholms Universitet. Christian
kommer att tala om "Bedömning för lärande i digital lärmiljö".
Föreläsningen tar utgångspunkt i digitala lärmiljöer och sätter fokus på
tekniker för nya bedömningsformer. Hur kan man som lärare effektivt arbeta med
tydliga mål, betygskriterier, feedback, kamratbedömning, självskattning,
självbedömning och hur eleverna kan få visa vad de faktiskt kan.
09.30-10.00 Fika
11.00-12.00 Hur gör vi
skolarbete Viktigt och På Riktigt? Josef Sahlin & Martin Braekken
Fernström (Nåjdens sal)
Josef
och Martin är lärare på Årstaskolan i Stockholm. 2010 erhöll de Guldäpplet för
sitt arbete med att integrera IKT i vardagen. De ställer frågan; Hur gör vi
skolarbete Viktigt och På Riktigt? De strävar efter ett arbete med, för och av
elever som är transparent, synligt och processfokuserat. De delar tips,
arbetssätt, förhållningssätt för att nå ett förändrat lärande. Föreläsningen
handlar om att gå från ingenting - via någonting - till förmågan att nå allting
genom bl.a. bloggar, romanprojekt och processinriktad matematik. Spänn fast
säkerhetsbältena!
12.00-13.30 Lunch på Scandic Ferrum.
13.30-15.00 Flipped Classroom och formativ bedömning Daniel Barker (Nåjdens sal)
Daniel
är lärare i matematik och fysik på Norra Real Gymnasium och finalist i
Guldäpplet 2012. Flipped Classroom och formativ bedömning. I sitt undersökande
förhållningssätt har han hela tiden strävat efter att den digitala tekniken ska
vara ett stöd för pedagogiken. Daniel berättar om sitt arbete med Flipped
Classroom och hur det lett till att han har flyttat fokus från sin egen
undervisning till elevernas lärande. Han visar också hur han med hjälp av
formativ bedömning och digitala responsenheter lär eleverna att överföra sina
kunskaper till nya sammanhang.
15.00-15.30 Fika
15.30-16.30 Gamla
lekar får nytt liv som tv-spel i idrottssalen David Gomejzon (Nåiden)
Gymnasielärare som
spelifierar idrottsundervisningen. Möt Daniel Gomejzon, lärare på Väsby Nya
Gymnasium som på ett innovativt sätt använder tekniken i sin undervisning för
att få ungdomarna att engagera sig, röra sig mer och ta eget ansvar för sin
hälsa. Han arbetar med bland annat tv-spel och appar till Kinect på idrotten.
15.30-16.30 Kreativt skapande i skolan Björn Benbasat (Prisma)
Tidigare
högstadielärare i matematik och NO, numera IT-pedagog i alla åldrar från
förskola till högstadium med inriktning mot media och kreativitet. Han har stor
erfarenhet av att jobba med plattor och datorer i undervisningen. Björn är även
utbildad till grafisk formgivare med inriktning mot webb och digitala media.
PROGRAM
Fernström (Nåjdens sal)
Fredag 23 augusti
Lokal: Nya Raketskolan
08.00-10.00 Webben i undervisningen - digitala
verktyg och sociala medier
för lärande Patricia
Diaz (Rakethallen)
Patricia
Diaz är språklärare (engelska/spanska) och pedagogisk utvecklingsledare på
Mikael Elias Gymnasium i Stockholm. Hon har skrivit boken "Webben i undervisningen
- digitala verktyg och sociala medier för lärande" som gavs ut hösten 2012
av Studentlitteratur och föreläser på temat hur modern teknik kan användas i
undervisningen. Hon kommer att berätta om och visa hur digitala verktyg kan
användas som hjälpmedel för formativ bedömning för att stimulera eleverna till
ökat lärande och för att förenkla och förbättra undervisningen.
10.00-10.10 Information om upplägget under resten av dagen.
10.10-10.45 Fika
och förflyttning till skolan
10.45-12.15 Workshops med korta
inspirationsföreläsningar av vår egen personal i salar på
Nya Raketskolan, ej bokningsbart.
Program med rubriker och salar kommer i augusti!
12.15 Egen lunch
Ca kl.13.30-15.00 Återsamling på sin egen skola för diskussion
och reflektion i arbetslagen. Diskussionsfrågor mm kommer i augusti.
(Skriftliga svar från respektive arbetslag mailas till Caroline
Andersson för sammanställning och
återkoppling.)
Skolorna från byarna kan endera välja
att stanna i stan och ha sina
diskussioner på någon av skolorna
eller att resa hem och genomföra
diskussionerna vid senare tillfälle.
Nya Raketskolan, ej bokningsbart.
Program med rubriker och salar kommer i augusti!
återkoppling.)
diskussioner på någon av skolorna eller att resa hem och genomföra
diskussionerna vid senare tillfälle.
Lokal: Folkets Hus
08.00-08.30 Inledning
08.30-09.30 Susanne Kjällander och Lena Lindström "När paddan kom till förskolan var forskaren redan där!"
Pekplattan vinner terräng i förskolor men vilka effekter har den på barnens lek och lärande? Susanne, Fil. Dr. i didaktik vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen och forskningsansvarig, följer pedagogernas arbete med plattorna. Hon bjuder på en förhandsvisning av ett urval preliminära forskningsresultat – de första i Sverige i sitt slag. Lena är pedagogisk utvecklare och initiativtagare till projektet appknapp.se. Hon guidar på resan från tiden då förskolornas datorer sedan länge passerat bäst-före-datum och pedagogernas intresse för IKT gick på sparlåga till dagens paddafeber.
10.00-11.00 Lena
Gällhagen
"Lär och lek med surfplatta i förskolan"
Barn på förskolan är födda in i den digitala världen! För dem är modern teknik fullkomligt naturlig. I kombination med en aktiv pedagog blir surfplattan en fantastiskt verktyg som gör lärandet modernt och lustfyllt! Föreläsningen bjuder på exempel där nyfikenheten att lära, barnens egna drivkrafter, pedagogisk dokumentation, kreativitet och skapande sätts i fokus, samtidigt som målen i förskolans läroplan uppnås.
.
11.15-12.15 Ulla-Karin Lundgren-Öhman med förskolelärare
Ulla-Karin är
förskollärare och IT/mediepedagog. Hon arbetar sedan 2005 med inriktning mot
förskolan på CMiT, ett pedagogiskt resurscentrum i Piteå. Ulla-Karin är även
projektledare för förskoleprojektet LekMiT. Läs deras blogg:
http://lekmit.wordpress.com. Inspiration för hur man kan arbeta med IKT i
förskolan och hur man kan tänka runt kompetensutveckling inom IKT-området för
förskolans pedagoger. Med verktyg som är engagerande, kreativa och lustfyllda
skapar medvetna pedagoger och lärsituationer med fokus på bred måluppfyllelse
gentemot den reviderade läroplanen.
13.15-16.00 Dans i
förskolan – mer info kommer
Fika (kaffe/te
fikabröd) under eftermiddagen
Frivilligt ”Eftersnacks” i trivsam miljö planeras för de som vill avsluta dagarna tillsammans. Information om lokal, tider etc kommer senare separat
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar