Så här beskriver Learnit24 det som har stått för utbildningen på 2+2 dagar:
"Många lärare upplever att det finns ett tydligt behov av stöd när datorn ska
lyftas in i klassrummet och eleverna i högre grad ska använda IKT som
verktyg för sitt lärande. Forskning visar att det inte är tillräckligt med
föreläsningar och workshops i hur man hanterar teknik för att få en
märkbar och bestående förändring av det pedagogiska arbetet, utan för en
verklig förändring krävs en strukturerad form för samarbete, återkoppling
och reflektion. Lärare som fått stöd av en handledare använder i högre grad
strategier och ny kompetens och dessutom fortsätter de att utvecklas efter
handledningsperioden. Lärare som fått ta del av handledning visar också
ökad förståelse för skolans kärnprocess och vikten av att utveckla strategier
för lärande (Joyce and Showers 2002).
Kollegahandledning är en strukturerad modell för kompetensutveckling av lärare som syftar till att stärka integrationen av IKT i klassrummet. Genom en tydlig metodik stöttar handledaren kollegor i planering, genomförande och utvärdering av engagerade lektionsaktiviteter med teknik som verktyg. Deltagarna får möjlighet att möta tankar kring hur teknik kan omdefiniera lärandet genom att ta del av exempel på hur man med hjälp av IT har genomfört projekt som tidigare inte var möjligt (jfr SAMR Puentedura, R).
Kollegahandledning sker på den enskilda skolan, pågår under en längre tid, fokuserar på aktiviteter i klassrummet och utgår från att lärares erfarenhetsutbyte och samarbete gynnar den pedagogiska utvecklingen och elevernas lärande (jfr McKinsey Rapport 2010)."
Kollegahandledning är en strukturerad modell för kompetensutveckling av lärare som syftar till att stärka integrationen av IKT i klassrummet. Genom en tydlig metodik stöttar handledaren kollegor i planering, genomförande och utvärdering av engagerade lektionsaktiviteter med teknik som verktyg. Deltagarna får möjlighet att möta tankar kring hur teknik kan omdefiniera lärandet genom att ta del av exempel på hur man med hjälp av IT har genomfört projekt som tidigare inte var möjligt (jfr SAMR Puentedura, R).
Kollegahandledning sker på den enskilda skolan, pågår under en längre tid, fokuserar på aktiviteter i klassrummet och utgår från att lärares erfarenhetsutbyte och samarbete gynnar den pedagogiska utvecklingen och elevernas lärande (jfr McKinsey Rapport 2010)."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar